بهترین خودروهای سال 2019 به انتخاب ماشین هفته
MotorWeek یا ماشین هفته یک برنامهٔ تلویزیونی خودرویی است که پخش آن از اکتبر سال 1981 آغاز شد و نخستین مجلهٔ تلویزیونی ماشین در دنیا محسوب میشود. این برنامه که زمان هر قسمت آن حدود نیم ساعت است، به سبک مجله به بررسی، مقایسه و اخبار دنیای ماشین میپردازد. ماشین هفته از سال 1983 نیز اقدام به انتخاب بهترین خودروهای سال میکند. در این رویداد که MotorWeek’s Drivers’ Choice Awards (جوایز ماشین هفته به انتخاب رانندگان) نام دارد، خودروها و پیکاپهای برتر سال توسط رانندگان ماشین هفته انتخاب میشوند. آنها برای انتخاب بهترین خودروهای سال، عوامل مهم برای خریداران مثل قیمت، کارایی، عملکرد و مصرف سوخت را موردبررسی قرار میدهند. طی این رویداد سالانه، بهترین خودروها در کلاسهای مختلف از سدانهای خانوادگی گرفته تا شاسیبلندهای بزرگ انتخاب شده و در پایان نیز بهترین خودروی کلی سال معرفی میشود. حال در ادامهٔ این مطلب به معرفی بهترین خودروهای سال 2019 به انتخاب ماشین هفته میپردازیم.
بهترین سدان کوچک
کیا فورته
فورته موفق به کسب جایزهٔ بهترین سدان کوچک از ماشین هفته شده است. سدان کامپکت کیا همواره رنگ و بویی اروپایی داشته است اما امسال تکنولوژیهای بهتر، فضای بیشتر و استایل پویا هم به آن اضافه شده است. البته برای کسانی که خواهان یک خودروی کوچک روزمره هستند گزینههای عالی زیادی وجود دارد اما رانندگی هیچکدام لذتبخشتر از کیا فورته نیست.
بهترین سدان خانوادگی
نیسان آلتیما
با وجود اینکه فروش سدانهای میان سایز همواره در حال کاهش است و حتی برخی شرکتها این بخش را بهطور کامل ترک کردهاند اما نیسان تلاش خود را دو برابر کرده و بهمنظور ساخت پلتفرم کاملاً جدیدی برای آلتیما، سرمایهگذاری سنگینی انجام داده است که نتیجهٔ این کار کسب جایزهٔ بهترین سدان خانوادگی از ماشین هفته است. علاوه بر راحتی، کابین جادار، تکنولوژیهای عالی و استایل زیبا، عاملی که بیشترین تأثیر را در این انتخاب داشته، عملکرد آلتیما هم در سیستم تعلیق و هم در پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تراکم متغیر است. علاوه بر این، حتی برای اولین بار برای این سدان ژاپنی سامانهٔ چهارچرخ محرک هم بهصورت سفارشی ارائه شده است.
بهترین کابریولت
مزدا MX-5
جایزهٔ بهترین کابریولت به مزدا MX-5 لذتبخش رسیده است. البته پیروزی در این بخش برای رودستر مزدا اتفاق جدیدی نیست زیرا قبلاً هم بارها به این جایزه دست پیدا کرده است مثل سال گذشته که مدل RF موفق به کسب این عنوان شد اما امسال نهایتاً مزدا ارائهٔ قدرت بیشتر را جدی گرفته و 26 اسب بخار به نیروی MX-5 افزوده است. هرچند شاید این قدرت بیشتر برای بعضیها کافی نباشد اما رانندگان ماشین هفته آنرا مناسب میدانند خصوصاً با توجه به اینکه این قدرت بیشتر روی شاسی فوقالعادهٔ میاتا تأثیر منفی نگذاشته است. مزدا MX-5 هنوز هم مقرونبهصرفه، هنوز جذاب و هنوز برندهٔ بخش کابریولتها است.
بهترین سدان لوکس
جنسیس G70
تنها دو سال بعدازاینکه جنسیس بهعنوان برندی مستقل در سال 2017 تأسیس شد، با مدل G70 جایزهٔ بهترین سدان لوکس ماشین هفته را از آن خود کرده است. ممکن است بعضیها از این انتخاب غافلگیر شده باشند اما کسانی که میدانند G70 در پلتفرم با کیا استینگر اشتراک دارد، درک میکنند که چرا از نظر ماشین هفته بهترین سدان لوکس سال 2019 است. جنسیس شاسی فوقالعادهٔ استینگر را گرفته، اندازهٔ آنرا کمی جمعوجورتر کرده، بدنهٔ زیبایی روی آن گذاشته و کابین جذابی به آن اضافه نموده است. این برند نوپای کرهای حتی برای کسانی که به پدال کلاچ علاقه دارند گیربکس دستی را هم ارائه کرده است.
بهترین سدان اسپرت
ولوو S60
انتخاب ولوو S60 بهعنوان بهترین سدان اسپرت سال 2019 شاید شوک دیگری به بینندگان ماشین هفته وارد کند اما با در نظر گرفتن پلتفرم SPA و پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ بوست متغیر، این انتخاب تعجببرانگیز نخواهد بود؛ اما چیزی که رانندگان ماشین هفته را شگفتزده کرده تنظیم دقیق شاسی S60 است. البته رانندگان این برنامه هنگام رانندگی با مدل T6 R-Design چهارچرخ محرک، انتظار یک سدان اسپرت و لوکس معمولی را داشتند اما بعداً مشخص شد S60 توانایی رقابت با بهترین سدانهای اسپرت اروپایی را دارد. این در حالی است که مدل دوموتورهٔ T8 که توسط پولستار مهندسی شده هم در راه است.
بهترین کوپه اسپرت
هیوندای ولوستر N
هیوندای تصمیم گرفته مدل ولوستر را بهعنوان اولین محصول از برند عملکرد بالای N در ایالاتمتحده عرضه کند و حالا این ماشین موفق به کسب جایزهٔ بهترین کوپه از ماشین هفته شده است. برند N به رهبری رئیس سابق بخش M بامو آقای «آلبرت بیرمن» از هر لحاظ کارایی ولوستر را تا حدی ارتقاء داده که هیچگاه انتظار نمیرفت این هیوندای سربهزیر بتواند به آنجا برسد. این کوپهٔ اسپرت کرهای ویژگیهای قابلتوجه زیادی را ارائه میکند و حتی در سمت شاگرد از یک درب اضافی هم برخوردار است؛ اما با وجود همهٔ این ویژگیها و حتی با سفارش پکیج پرفورمنس، هنوز هم میتوان ولوستر N را با قیمتی زیر 30 هزار دلار خریداری کرد.
بهترین خودروی پرفورمنس
دوج چلنجر هلکت ردآی
سال گذشته این جایزه به دوج چلنجر دیمن رسید یعنی خودرویی که با 840 اسب بخار قدرت، مسافت 400 متر را ظرف حدود 9 ثانیه طی میکند. حالا هرچند همهٔ 3300 دستگاه دیمن مدنظر فیات-کرایسلر ساخته شدهاند اما روح آن ماسل کار خارقالعادهٔ آمریکایی در کالبد برندهٔ امسال یعنی چلنجر هلکت ردآی دمیده شده است. هرچند این مدل از نسخهٔ تضعیفشدهٔ پیشرانهٔ همی سوپرشارژ دیمن استفاده میکند اما هنوز هم برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به تنها 3.5 ثانیه زمان نیاز دارد. علاوه بر این، هلکت ردآی خودرویی است که در پیستهای پیچدرپیچ هم عملکردی به خوبی پیست درگ دارد.
بهترین خودروی سازگاربامحیطزیست
هوندا کلاریتی
محصول پاک هوندا یعنی کلاریتی توانست جایزهٔ بهترین خودروی سازگاربامحیطزیست را از آن خود کند. رانندگان ماشین هفته بیش از هر چیز به تنوع مدلهای این خودرو علاقهمند شدند. نسخهٔ پلاگینهیبریدی کلاریتی مصرف سوخت فوقالعاده را به همراه استایل عالی و همینطور پکیج داخلی و رفتار رانندگی مشابه سیویک ارائه میکند؛ اما برای کسانی که از این هم بیشتر میخواهند نسخهٔ تمام الکتریکی با بُرد 145 کیلومتر وجود دارد و حتی هوندا یک نسخهٔ هیدروژنی از کلاریتی را هم ارائه میکند؛ بنابراین به هر نوع خودروی سازگاربامحیطزیستی که علاقه داشته باشید، هوندا یک کلاریتی برای آن دارد.
بهترین خودروهای رؤیایی
بنتلی کانتیننتال
جذابیت فوقالعادهٔ نسل سوم بنتلی کانتیننتال صرفاً به خاطر یک ویژگی خاص نیست زیرا این ماشین از هر نظر شگفتانگیز است. عملکرد فوقالعاده، سطح لاکچری فوقالعاده و ظاهر فوقالعاده همگی از ویژگیهای برجستهٔ این گرند تورر بریتانیایی هستند.
فراری 812 سوپرفست
هنگامیکه نام خودرویی سوپرفست گذاشته میشود، توجه ماشین هفته به آن جلب میشود و هنگامیکه با این فراری 812 سوپرفست رانندگی کنید توجه دیگران هم به آن جلب میشود. خوشبختانه در پشت ظاهر مسابقهای مانند این ماشین عملکرد بالایی هم نهفته است.
پورشه پانامرا
وقتی بحث خودرویی عملکرد بالا اما لوکس و راحت مطرح میشود، ذهن به سمت پورشه پانامرا میرود زیرا این ماشین عملکرد یک خودروی مسابقهای را در یک سدان لوکس و پُر از تکنولوژیهای پیشرفته برای رانندگیهای روزانه ارائه میکند. ارائهٔ این ویژگیها کاری است که فقط پورشه میتواند انجام دهد.
بهترین شاسیبلند کوچک
تویوتا رافور
تویوتا رافور که امسال جایزهٔ بهترین شاسیبلند کوچک را کسب کرده هرگز با این عنوان غریبه نیست زیرا در سال 1996 نیز همین جایزه را از آن خود کرد زیرا این ماشین اساساً بخش کراساوورهای ساختهشده بر اساس خودروهای سواری را اختراع کرد. حالا در سال 2019 رافور با طراحی کمی آفرودتر، درعینحالی که تمامی ویژگیهای سواری مانند خود را حفظ کرده، از تواناییهای بیشتری برخوردار شده است. این ماشین در نسل جدید به اصول اولیهٔ خود بازگشته و حداقل در اینجا تاریخ تکرار شده است.
بهترین شاسیبلند متوسط
فورد اج
با توجه به اینکه در حال حاضر شاسیبلندها تقریباً نیمی از فروش بازار خودرو را در اختیار دارند، امسال در گروههای جوایز ماشین هفته، بین بخشهای سنتی کوچک و بزرگ بخش دیگری بنام متوسط اضافه شده است. فورد اج دقیقاً همان چیزی است که رانندگان ماشین هفته برای این بخش به دنبال آن بودهاند و به همین دلیل جایزهٔ بهترین شاسیبلند متوسط به آن اعطا شده است. اج برای مدل 2019 تغییرات زیادی را تجربه کرده است اما مدلی که بیش از همه توجهات رانندگان ماشین هفته را به خود جلب کرده اولین نسخهٔ عملکردی ST است. اج ST بهعنوان یک شاسیبلند اسپرت به سبک اروپایی، قدرت، هندلینگ و ترمز گیری درجهیکی را ارائه میکند که در کلاس شاسیبلندهای میان سایز دو ردیفه هیچ خودرویی نمیتواند حتی به آن نزدیک شود.
بهترین شاسیبلند بزرگ
فولکسواگن اطلس
با وجود شاسیبلندهای سه ردیفهٔ زیادی که رانندگان ماشین هفته طی سال گذشته با آنها رانندگی کردهاند، شاید به نظر برسد یکی از آنها امسال تاج بهترین شاسیبلند بزرگ که سال گذشته که به فولکسواگن اطلس رسید را از آن گرفته باشد اما اینطور نیست و اطلس بار دیگر بهعنوان بهترین شاسیبلند بزرگ سال انتخاب شده است. ممکن است بعضی از شاسیبلندهای سه ردیفهٔ بازار بزرگتر باشند، بعضی آفرودتر باشند و بعضی حتی لوکستر باشند اما هیچکدام مثل اطلس جاداری و رانندگی آسان برای خانوادههای در حال رشد را باهم ارائه نمیکنند. هرچند کمی طول کشید تا فولکسواگن به بخش کراساوورهای سه ردیفه وارد شود اما واضح است که تکالیف خود را بهخوبی انجام داده است زیرا اطلس دقیقاً همان چیزی است که آمریکاییها از یک شاسیبلند خانوادگی میخواهند.
بهترین شاسیبلند لوکس
جگوار I-Pace
بهترین شاسیبلند لوکس ماشین هفته یعنی جگوار I-Pace یک تغییردهندهٔ واقعی بازی و قواعد است. این ماشین اولین شاسیبلند تمام الکتریکی دنیا نیست اما اولین شاسیبلند الکتریکی محسوب میشود که توسط یک برند شناختهشده و باسابقه ساخته شده است. I-Pace در هر محور به یک موتور الکتریکی مجهز است که 400 اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک را پدید آوردهاند و درعینحال همچنان استایل بیرونی زیبای یک جگوار، کابین لوکس و نفیس و توان رانندگی آشنای جگوار را ارائه میکند درحالیکه همهٔ این ویژگیها در کنار بُرد 376 کیلومتری قرار گرفتهاند. البته برندهای زیادی قصد عرضهٔ شاسیبلندهای تمام الکتریکی را دارند اما بیشتر آنها نمیتوانند مثل جگوار I-Pace تأثیرگذار باشند.
بهترین پیکاپ
دوج رم
به دلیل اینکه نسخهٔ بروز شدهٔ فورد F150 به همراه نسل کاملاً جدید پیکاپهای شورلت و دوج راهی بازار شدهاند، امسال انتخاب بهترین پیکاپ واقعاً سخت است. در این بخش واقعاً هیچ بازندهای وجود ندارد اما برای رانندگان ماشین هفته این دوج رم 1500 است که بهترین پیکاپ این کلاس محسوب میشود. رم بهترین ترکیب کلی از توانایی، راحتی و ویژگیهای موردنیاز خریداران امروزی پیکاپها را ارائه کرده است اما بااینحال برتریهای آن به اینجا ختم نمیشود زیرا راحتی این خودرو بیشتر از حد معمول این کلاس است و به لطف سیستم تعلیق عقب با فنرهای پیچشی که در این بخش منحصربهفرد است، کیفیت سواری آن بینظیر است.
بهترین خودروی سال
جگوار I-Pace
تا اینجا جوایز زیادی به خودروهای مختلف داده شد اما هنوز یک جایزه باقیمانده که مهمترین و ارزشمندترین جایزهٔ ماشین هفته محسوب میشود. این جایزهٔ بهترین خودروی سال ماشین هفته است که امسال به جگوار I-Pace تعلق گرفته است. تا پیش از عرضهٔ این خودرو اگر خواهان یک شاسیبلند تمام الکتریکی بودید تنها گزینهٔ موجود تسلا مدل X بود اما حالا جگوار اولین برند لوکس معروفی است که یک کراساوور تمام الکتریکی به بازار عرضه کرده است. البته هرچند مثل بسیاری از شاسیبلندهای این روزها نمیتوان I-Pace را یک اسیووی واقعی دانست زیرا شکل ظاهری آن بیشتر به یک هاچبک بلندقامت شباهت دارد اما بازار مدرن شاسیبلندها دقیقاً خواهان چنین خودرویی است.
البته I-Pace عملاً ویژگیهای لازم برای این بخش را دارد بهگونهای که فاصلهٔ آن از سطح زمین 14.2 سانتیمتر است، فضای کافی برای حمل پنج سرنشین را ارائه میکند و صندوق بار آن نیز 715 لیتر ظرفیت دارد. باطریهای این ماشین 90 کیلووات ساعتی هستند و در فاصلهٔ 2,989 میلیمتری بین محورها قرار گرفتهاند. مجموع خروجی موتورهای الکتریکی I-Pace نیز 400 اسب بخار قدرت و 695 نیوتن متر گشتاور است که خودرو را ظرف 4.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند. از سوی دیگر، این ماشین در ظاهر یکی از جذابترین شاسیبلندهای بازار است و فوراً بهعنوان یک جگوار قابلتشخیص است. با وجودی که نیازی به جلوپنجره نیست اما طراحان جگوار همچنان آنرا حفظ کردهاند.
در داخل خودرو نیز ترکیبی فوقالعاده از ویژگیهای مدرن با لوکسگرایی جگوار ارائه شده است و تکنولوژیهای پیشرفتهٔ زیادی هم در آن دیده میشود. در همین حال، I-Pace در جنبههای مهم رانندگی هم ناامیدکننده نیست و از ویژگیهای قابلتوجهی مثل تحویل خطی قدرت، فرمان پذیری دقیق و تعادل تقریباً بدون نقص برخوردار است. حقیقت این است که جگوار I-Pace چنان خودروی فوقالعادهای است که حتی اگر زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ درونسوز قرار داشت بازهم این جایزه را کسب میکرد؛ بنابراین با توجه به اینکه I-Pace خودرویی تمام الکتریکی بوده و درعینحال جادار، پویا، لوکس و توانا است، بهراحتی جایزهٔ بهترین خودروی سال 2019 به انتخاب رانندگان ماشین هفته را از آن خود کرد.
برچسب زده شده با : کیا فورته , نیسان آلتیما , مزدا MX 5 , جنسیس G70 , ولوو S60 , هیوندای ولوستر N , دوج چلنجر هلکت ردآی , هوندا کلاریتی , بنتلی کانتیننتال , فراری 812 سوپرفست , پورشه پانامرا , تویوتا رافور , فورد اج , فولکسواگن اطلس , جگوار I Pace , دوج رم ,